Bottenvikens Bryggeri är ett av företagen vi besökt den senaste tiden. De är ett hantverksbryggeri som grundades 2013. Mattias Bergström (säljansvarig och vd) och Joakim Nilsson (huvudbryggare och vice vd) berättade om sin resa från glada ”hemmabryggare” till dagens produktion på 2 000 liter per dag med målet att nästa år brygga 100 000 liter per år och successivt fortsätta öka.

De äger idag två varumärken, där det förenklat kan beskrivas att de har olika inriktning, Bottenvikens Bryggeri som producerar de nyskapande ölen och Piteå Bryggeri med ett klassiskt sortiment.

2015 släpptes deras första öl på Systembolaget och nu har cirka 150 olika sorter bryggts sedan starten.

Mattias och Joakim berättade också att de värnar om lokala samarbeten, hållbar produktion och cirkularitet. Ett exempel på det är restauranger som varit med sedan starten och haft deras sortiment i sitt utbud. Ett annat är att de nyligen blivit en del av ett nytt koncept, ”Finloppis + Finöl”, som handlar om att de upplåter plats i sin lokal för second hand-försäljning av kläder, skor, accessoarer och utvalda inredningsprylar och de själva erbjuder provsmakning av sin öl. 

Bottenvikens Bryggeri har visioner och mål för såväl den egna verksamheten som för besöksnäringen, livsmedelsindustrin och den gröna omställningen i regionen och de deltar i en rad olika forskningsprojekt, bland annat för att; hitta användningsområden för restprodukter, undersöka om de energikrävande processerna kan förändras, se över möjlighet till självförsörjning och odling av till exempel korn.

Vi tackar Mattias Bergström, Joakim Nilsson och Marcus Andersson som välkomnade oss!

Med på besöket var: Fredrik Hansson, Luleå kommun samt Ulrica Magnusson och Maria Wahlberg, Luleå Business Region.